IRIS Group har for Erhvervsstyrelsen gennemført en analyse af det digitale servicelags rolle og betydning i forhold til digitaliseringen i SMV’er. Analysen viser, at Danmark har et betydningsfuldt og voksende digitalt servicelag, som i større eller mindre grad benyttes af næsten alle virksomheder.

Det digitale servicelag er generelt præget af stor mangfoldighed og dynamik, og langt de fleste virksomheder har en positiv oplevelse med at købe digitale serviceydelser.

En gennemgående udfordring er dog, at mange virksomheder oplever en manglende sammenhæng mellem pris og kvalitet. For at finde frem til den rette digitale serviceleverandør, kræver det ofte, at virksomhederne både har teknologisk indsigt og netværk til andre virksomheder og sparringspartnere på det digitale område. Ofte savner mindre virksomhed imidlertid disse ressourcer og overser derfor nye teknologiske muligheder eller overestimerer risiciene forbundet med at investere i digitalisering.

For at imødekomme disse udfordringer, anbefaler analysen en række erhvervspolitiske indsatsområder.

Læs rapport.