Når produkter og services smelter sammen

Opsummering

IRIS Group har for LO analyseret fænomenet ”servitization” i danske produktionsvirksomheder. Servitization dækker over en global udvikling, hvor virksomheder kobler produkter og services med henblik på at øge værdien af produktet. Det sker fx gennem omfattende mangeårige servicekontrakter, rådgivning om brugen af et projekt, overvågning af produkter gennem sensorteknologi og internet-of-things, innovationssamarbejde og leasing-kontrakter.

Servitization udgør et stort fremadrettet vækstpotentiale for danske fremstillingsvirksomheder og hænger tæt sammen med andre større udviklingstendenser i dansk industri, fx digitalisering og internationalisering. Men fænomenet stiller også virksomheder og medarbejdere overfor en lang rakke udfordringer i form af ledelse, organisation, jobindhold, medarbejderkompetencer og behov for efter- og videreuddannelse.

I analysen har IRIS Group identificeret fire typiske produkt-service forretningsmodeller. Dernæst stiller analysen skarpt på forretningsmodellernes implikationer for virksomhederne og medarbejderne. Analysen viser, at servitization kræver store interne omstillinger i virksomhederne. Analysen viser også, at medarbejderne stilles overfor en hverdag, der stiller krav til fleksibilitet, kulturforståelse og et helhedssyn på både virksomheden og kunder. Endelig viser analysen, at flere virksomheder allerede arbejder målrettet med efter- og videreuddannelse med henblik på at imødegå udfordringer og muligheder i servitization.

Download rapport

Flere publikationer fra IRIS Group

Vil du høre mere om IRIS Group?

Et tværfagligt hold af konsulenter leverer markedets skarpeste analyser.

Kontakt os